Czym jest dwójka empatyczna?
Autor: Andżelika Kulisiewicz
Chcesz doświadczać empatii w swoim życiu? Potrzeba Ci bezpiecznej i wartościowej rozmowy? Chcesz porozmawiać o swoich uczuciach i potrzebach? Dołącz do dwójki empatycznej!
Co to jest dwójka empatyczna?
To rozmowa dwóch osób pełna szczerości i empatii. Nie trzeba się znać, by porozmawiać w dwójce empatycznej. Wystarczą umiejętności empatycznego słuchania i znajomość narzędzi
z Porozumienia bez przemocy. Dwójka empatyczna to proces, w którym możesz doświadczyć dotknięcia Twoich uczuć i potrzeb. Możesz doświadczyć zastanawiania się jakie strategie będą pomocne przy niezaspokojonych potrzebach. To rozmowa, podczas której można pokazać wszystkie swoje uczucia. Można płakać, śmiać się, zachwycać lub wyrażać złość. A wszystko w budujący sposób.
Na czym to polega?
W dwójce empatycznej rozdziela się role: na słuchacza i rozmówcę. Rozmówca ma określony czas na swoją wypowiedź. W tym czasie może opowiedzieć to co chce. Wszystko to co u niego akurat jest żywe, ważne. Słuchacz w tym czasie słucha. Słucha bez oceniania,
bez wtrącania swoich komentarzy i nieproszonych rad. Słucha bez etykiet. Nie ma tam porównywania, krytykowania. Słuchacz po pewnym czasie parafrazuje wypowiedź rozmówcy skupiając się na uczuciach i potrzebach. Czasem wystarczy, że słuchacz po
prostu słucha. Cała rozmowa jest skupiona wokół tego czego potrzebuje w tym momencie rozmówca. Ważne jest, żeby na początku rozmowy został określony czas, jaki rozmówca ma
na swoją wypowiedź. Warto, żeby znać i używać właściwych określeń uczuć i potrzeb. Do tego pomocne będą listy uczuć i potrzeb.
Czego unikać?
Są takie sformułowania, których warto unikać podczas takiej rozmowy. Są one nieempatyczne i nie budują atmosfery wsparcia. Jakie to wypowiedzi?
- Porównania – “Zobacz jak Ona to zrobiła, a Ty tak nie potrafisz?”.
- Osądy moralne – “Powinieneś być bardziej uporządkowany”.
- Oceny – “Straszny z Ciebie gaduła”.
- Żądania i groźby – “Zrób to natychmiast!”.
- Zrzucanie odpowiedzialności – “Krzyknęłam, bo mnie zdenerwowałaś”.
- Zaprzeczanie – “Wcale nie jest Ci przykro”.
- Wzbudzanie poczucia winy – “Czego się nie dotkniesz, to zepsujesz”.
Takie komunikaty sprawiają, że słowa ranią innych. Nie jest łatwo się od nich tak zupełnie odciąć, ponieważ jako ludzie z pokolenia na pokolenie nauczyliśmy się takiego sposobu komunikowania. Jednak nawet w takim języku można dostrzec niezaspokojone potrzeby
i dojść do porozumienia.
Po co empatyczna dwójka?
Taka rozmowa pomocna jest przy stanach wzburzenia, ale nie tylko. Pozwala oczyścić atmosferę. Dzięki niej można znaleźć i nazwać uczucia i potrzeby.
Co zrobić, gdy chcesz empatii, a nie masz do kogo się zwrócić? Umów się na spotkanie i stwórz ze mną empatyczną dwójkę. Zajrzymy do Twoich uczuć i potrzeb. Poszukamy różnych strategii na zaspokojenie potrzeb. A przede wszystkim: będzie to rozmowa skupiona w 100% na Tobie i Twoich rozterkach. Umów się na spotkanie przez formularz kontaktowy https://mamanahustawce.pl/kontakt/
Kilka słów o mnie.
Andżelika Kulisiewicz – studentka pedagogiki, opiekunka dziecięca i edukatorka. Trenerka empatycznej komunikacji wśród rodziców i osób pracujących z dziećmi. Prowadzi grupę empatii dla rodziców w Krakowie.